ANDA KESUNTUKAN MASA KERANA TIADA JURUGAMBAR? SILA KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK MAKLUMAT SELANJUTNYA

KLIK KLIK............kalau ada iklan, tolong klik ya.....

Wanita ISLAM wajib BACA...

http://wanitamelayuseksa.blogspot.com

Doa untuk memudahkan sebarang urusan

"Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan. Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki."

sumber: http://doaharian.blogspot.com/

Doa supaya dapat membayar hutang

"Ya Allah, cukupkanlah aku dengan segala perkara yang telah Engkau halalkan daripada segala perkara yang telah Engkau haramkan. Kayakanlah aku dengan kelebihan Engkau daripada meminta kepada orang lain."

'Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang."

sumber: http://doaharian.blogspot.com

My Followers....thank you so much

Thursday, August 13, 2009

10 perkara......

10 PERKARA YANG PERLU DILAKUKAN SEMASA MENJALANI KUARANTIN DI RUMAH
1. Anda perlu berada di rumah sepanjang tempoh kuarantin yang ditetapkan (seboleh-bolehnya duduk dalam bilik berasingan dari ahli keluarga yang lain).
2. Anda tidak dibenarkan keluar dari rumah sama ada untuk bertugas, pergi ke sekolah, tuisyen, rumah ibadat, majlis makan, kenduri, membeli-belah dan lain-lain aktiviti atau mana-mana tempat awam.
3. Amalkan kebersihan diri;
  • Tutup mulut dan hidung dengan tisu, tuala atau sapu tangan apabila batuk atau bersin. Buang tisu yang telah digunakan ke dalam tong sampah.
  • Kerap membasuh tangan dengan air dan sabun terutama selepas batuk atau bersin. Basuh tangan selepas menyentuh hidung, mulut dan mata anda.
  • Elakkan berkongsi tandas, peralatan peribadi seperti tuala, sapu tangan dan lain-lain.
  • Pastikan pengudaraan yang baik di dalam rumah.
  • Permukaan objek seperti lantai dan meja yang tercemar oleh cecair hidung atau mulut perlu dibersihkan. Gunakan bahan cucian berasaskan klorin (misalnya, chlorox - campurkan 1 bahagian chlorox dengan 49 bahagian air).

4. Jika anda demam, batuk dan mengalami gejala-gejala selsema dan perlu berhubung dengan orang lain, gunakan penutup mulut dan hidung (mask).

5. Kurangkan pertemuan dengan rakan atau saudara mara dan elakkan hadir di tempat awam.

6. Pantau suhu badan (demam) dan tanda-tanda jangkitan setiap hari sepanjang tempoh kuarantin.

7. Dapatkan bantuan saudara mara atau rakan bagi memperolehi keperluan harian jika tinggal bersendirian.

8. Catatkan nama, nombor telefon dan alamat saudara mara, rakan atau mereka yang mengunjungi rumah anda.

9. SEGERA hubungi Pegawai Kesihatan Daerah berdekatan sekiranya mengalami semam atau gejala-gejala lain penyakit.

10. Ikuti perkembangan semasa mengenai penyakit ini dari laman web Kementerian Kesihatan Malaysia, radio, TV dan akhbar.

*****dari maklumat yang aku dengar, kita digalakkan memakan 6 biji buah epal sehari dan minum jus oren untuk menghindari diri dari terkena penyakit H1N1....

*****dan aku nak tegur family yang datang kerana meraikan kejayaan anak yang bergraduat di UPSI...membawa bersama anak2 yang masih kecil tanpa memakai mask....hayoooo....please protect your self sebelum dijangkiti H1N1...beringat sebelum kena...ada orang yang tak kena demam dan selsema pun telah disahkan mendapat H1N1....seorang pelajar sekolah menengah di Tanjong Malim..so sama-sama ambil ikhtibar atas kejadian tersebut....

2 comments:

  1. betul tu kak.. jaga kebersihan yg utama..

    ReplyDelete
  2. mmg nk elakkan byk mkn epal ijo n oren tu..tp larat ke..so amik je la vitamin yg jual kt farmasi,.erkk bole ke cenggitu.

    ReplyDelete