ANDA KESUNTUKAN MASA KERANA TIADA JURUGAMBAR? SILA KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK MAKLUMAT SELANJUTNYA

KLIK KLIK............kalau ada iklan, tolong klik ya.....

Wanita ISLAM wajib BACA...

http://wanitamelayuseksa.blogspot.com

Doa untuk memudahkan sebarang urusan

"Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan. Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki."

sumber: http://doaharian.blogspot.com/

Doa supaya dapat membayar hutang

"Ya Allah, cukupkanlah aku dengan segala perkara yang telah Engkau halalkan daripada segala perkara yang telah Engkau haramkan. Kayakanlah aku dengan kelebihan Engkau daripada meminta kepada orang lain."

'Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang."

sumber: http://doaharian.blogspot.com

My Followers....thank you so much

Wednesday, February 9, 2011

Saya mungkin ada ketumbuhan........

Saya mungkin ada ketumbuhan payudara ataupun adakah ini tekstur semulajadi?


Apabila seseorang mengatakan terdapat gumpalan untuk sesuatu yang dirasai, anda akan terus berfikir terdapar sesuatu ketumbuhan yang menyebabkannya. Begitu juga dengan payudara kita.

Tetapi, anda perlu tahu tekstur payudara mungkin tidak rata dan terasa seperti terdapat banyak gumpalan di dalamnya. Ini boleh terjadi walaupun sebenarnya tidak terdapat apa-apa ketumbuhan di dalam. Kenyataan ini perlu diingati supaya kita tidak terasa cemas setiap kali kita melakukan pemeriksaan sendiri payudara (PSP).

Anda juga perlu berbincang lebih mengenai sesuatu ketumbuhan yang doktor anda telah terjumpa. Adakah ketumbuhan betul-betul boleh dirasai dengan jari ataupun hanya boleh dilihat melalui kaedah pengimejan ultrasound atau mamogram yang mungkin terasa tidak berguna malakukan PSP kerana anda tidak pandai mengesan ketumbuhan tersebut! Sebenarnya, ketumbuhan tersebut memang tidak boleh dirasai.

Setiap orang patut mengenali saiz, bentuk, kekentalan/tekstur, kulit, puting dan lain-lain ciri payudara anda tersendiri. Dengan cara ini, anda dapat mengesan perubahan pada payudara anda dengan lebih keyakinan.


Apakah yang menentukan sesuatu ketumbuhan boleh dirasai atau tidak?
1. Saiz, bentuk (bulat, bujur, leper) dan kekentalan ketumbuhan tersebut
2. Kekentalan/kepadatan tisu payudara di sekeliling ketumbuhan tersebut
3. Jarak ketumbuhan daripada permukaan kulit


Saiz, bentuk dan kekentalan Ketumbuhan
Lebih besar sesuatu ketumbuhan, lebih senang dirasai. Bentuk juga boleh menentukan adakah sesuatu ketumbuhan boleh dirasai. Bentuk yang lebih leper serta lembut akan terasa seperti tisu payudara sekelilingnya, manaka bentuk yang lebih bulat lebih senang dirasai. Sesuatu ketumbuhan yang menyebabkan reaksi tisu disekelilingnya juga akan terasa lebih besar.



Kekentalan ataupun tekstur payudara di sekeliling ketumbuhan
Pengesanan sesuatu ketumbuhan juga akan bergantung kepada keadaan tisu payudara di sekelilingnya. Kalau ketumbuhan dan tekstur payudara di sekelilingnya mempunyai kekentalan yang sama, kita tidak akan dapat mengesannya dengan PSP.

Ketumbuhan yang lebih keras daripada tisu di sekelilingnya akan senang dirasai. Kalau sesuatu ketumbuhan itu lembut, anda mungkin teringat tisu payudara yang biasa di sebelahnya adalah 'ketulan'!


Jarak ketumbuhan daripada permukaan kulit payudara
Jarak ketumbuhan daripada permukaan kulit payudara akan menentukan adakah ketumbuhan tersebut senang dikesan dengan PSP ataupun oleh pemeriksaan doktor anda. Ketumbuhan yang lebih dekat dengan tulang rusuk ataupun di 'pendalaman' tisu payudara lebih susah dikesan.


Rumusan
Dalam praktis dan keadaan semulajadi, pengesanan sesuatu ketumbuhan dengan pemeriksaan payudara dengan jari/tangan bergantung kepada semua fakta yang tersebut di atas.

Mujurnya, hari ini terdapat pemeriksaan pengimejan ultarsound resolusi tinggi di mana keraguan mengenai kewujudan ketulan ataupun tekstur bergumpalam boleh disiasat dengan teliti.

Pemeriksaan ultrasound yang berfokus adalah sangat berguna untuk memastikan adakah sesuatu yang anda rasai adalah ketumbuhan ataupun tekstur yang tidak rata.

Harap ingat, ultrasound bukanlah pemeriksaan saringan untuk kanser payudara, terutamanya untuk mereka yang sudah memcecah umur 40 tahun. Ia merupakan pemeriksaan 'complementary' untuk mamogram. Untuk mereka yang muda lagi, ultrasound berguna untuk situasi tertentu, seperti yang tersebut di atas.


Kelainan payudara yang tidak merbahaya (benign breast conditions)
Anda mungkin pernah ataupun mempunyai simptom-simptom tersebut...

Adakah anda merasa ketulan, benjolan ataupun kawasan yang 'keras' di payudara anda?

Adakah payudara anda berasa sakit ataupun terasa sakit bila disentuh (sensitif)?

Adakah kesakitan payudara (mastalgia) menjadi lebih kuat apabila anda kedatangan haid?

Adakah kesakitan itu berterusan dan tidak mengikut kitaran haid?

Adakah anda perlu memakan ubat untuk menghilangkan rasa sakit payudara?

Adakah kelainan payudara anda menjejaskan perhubungan anda dengan suami anda?

Jika jawapan anda ' ya' bagi mana-mana soalan di atas, maka anda mungkin mengidap keadaan yang dikenali sebagai kelainan payudara yang tidak merbahaya (benign). Keadaan ini juga dikenali sebagai penyakit payudara fibrocystic, mammary dysplasia, penyakit payudara tidak merbahaya (benign atau sistik mastitis kronic).


Payudara anda

Payudara adalah kelenjar yang terdiri daripada banyak saluran (ducts) yang dikelilingi oleh lobus (lobes) tisu-tisu kelenjar dan lemak. Peranan utamanya ialah membuat dan mengeluarkan susu. Payudara dipengaruhi oleh hormon seks wanita dikeluarkan oleh ovari. Hormon-hormon inilah yang menyebabkan payudara membesar dan berubah mengikut kitaran haid dan juga keadaan mengandung.

Oleh kerana jumlah hormon-hormon ini berubah semasa kitaran haid, ramai wanita akan merasa perubahan pada payudara mereka.


Berapa kerapkah kelainan payudara tidak merbahaya ini berlaku?
Doktor mendapati ramai pesakit mengalami keadaan payudara ini. Kebanyakan wanita mempunyai struktur tisu yang membolehkan keadaan ini berlaku. Oleh itu, ini merupakan penyakit yang paling kerap menimpa payudara!


Apakah kelainan payudara yang tidak merbahaya?
Kelainan ini adalah 'penyekit' bukan kanser (barah) yang boleh terjadi pada sebelah atau kedua-dua belah payudara. Ia selalunya dikenali dengan adanya ketulan ataupun ketulan berisi cecair (cyst) ataupun sista.

Ia boleh terjadi di satu bahagian payudara atau melibatkan keseluruhan payudara. Ia boleh menimbulkan sebagai satu atau banyak ketulan berisi cecair. Ketulan ini mungkin terasa sakit atau hanya terasa sakit apabila disentuh. Ia juga mungkin hilang terus untuk seketika dan timbul semula kemudiannya.

Perubahan hormon akan menyebabkan kelainan payudara berubah-ubah, terutama perubahan yang berkaitan dengan kitaran haid. Kelainan ini boleh terjadi di semua peringkat umur selepas kehadiran haid tetapi ia lebih kerap di antara umur 30 tahun dan umur tamat datang haid (menopause).

Kelainan ini akan menjadi lebih teruk dengan meningkatnya umur, di mana pengeluaran hormon dari ovari telah mencapai tahap maksima untuk beberapa tahun. Ia akan berkurangan selepas putus haid dan kebanyakan kelainan payudara akan hilang dalam masa 1 atau 2 tahun kecuali jika wanita tersebut mendapat rawatan estrogen tambahan. Sesetengah wanita akan mengidap ketulan berisi cecair sehingga tua, walau apapun rawatan diberikan.


Apa yang menyebabkan kelainan ini?
Mengapa penyakit ini terjadi masih belum diketahui, tetapi keadaan ini dipercayai disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon seks wanita. Ia tidak akan terjadi sebelum umur mula datang haid dan akan berkurangan selepas umur tamat haid (menopause).

bersambung.........


No comments:

Post a Comment