ANDA KESUNTUKAN MASA KERANA TIADA JURUGAMBAR? SILA KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK MAKLUMAT SELANJUTNYA

KLIK KLIK............kalau ada iklan, tolong klik ya.....

Wanita ISLAM wajib BACA...

http://wanitamelayuseksa.blogspot.com

Doa untuk memudahkan sebarang urusan

"Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan. Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki."

sumber: http://doaharian.blogspot.com/

Doa supaya dapat membayar hutang

"Ya Allah, cukupkanlah aku dengan segala perkara yang telah Engkau halalkan daripada segala perkara yang telah Engkau haramkan. Kayakanlah aku dengan kelebihan Engkau daripada meminta kepada orang lain."

'Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang."

sumber: http://doaharian.blogspot.com

My Followers....thank you so much

Friday, May 14, 2010

Isteri Lalai, Suami Liar


Asalamualaikum semua.....kali ni aku nak berkongsi sedikit info yang boleh dijadikan panduan dan ingatan buat kita semua.....aku ambik daripada majalah Mingguan Wanita, 7-13 Mei 2010.....cover depan gambar E ja dan anaknya...nampak tajuk yang aku fokuskan nie?????Jom kita sama2 berkongsi maklumat oleh Dr. Haji Juanda bin Haji Jaya, Perunding Undang-Undang Keluarga Islam...kredit tu Mingguan Wanita untuk info yang sangat berguna.....

gambar sekadar hiasan...kredit to Google Search....

ISTERI LALAI, SUAMI LIAR
APABILA SUAMI BERFOYA-FOYA, PASTI ADA YANG BERKATA: "OH SILAP ISTERILAH NI SEBAB TAK PANDAI JAGA SUAMI." KALAU ISTERI PANDAI JAGA SUAMI PUN, ORANG AKAN BERKATA, "DAH TAKDIR LAH TU, LELAKI BOLEH KAHWIN EMPAT." MENGAPA SEOLAH-OLAH YANG MEMGANG KUNCI SYURGA ATAU NERAKA SUAMI ITU ADALAH ISTERI? BETAPA HEBATNYA PENGARUH SEORANG ISTERI TERHADAP SUAMI!
Sewaktu dimeterainya perjanjian ikatan pernikahan, hati isteri dan suami sama-sama sepakat untuk memperjuangkan cinta mereka. Salah satu daripada mereka mesti lebih berpengaruh, mungkin isteri atau pun suami.
Soal siapa tidak penting asalkan pengaruh itu membawa impak positif untuk kehidupan mereka. Menjadi masalah apabila masing-masing tidak lag mahu sepakat, berputus asa dengan pasangan dan sentiasa mencari masalah bukannya mahu mencari jalan keluar.
Jika suami kurang matang, kebudak-budakan dan tiada sifat kepimpinan, isteri mesti tampil lebih kuat daripada suami. Tetapi syaratnya, janganlah akibat terlalu bersemangat mengawal suami hingga melebihi batas kewajaran dan hukum hakan agama.
Jiwa manusia berubah-ubah mengikut persekitaran yang mempengaruhinya. Jika anda melayan suami seperti kanak-kanak, dia akan mudah mengasihi anda. Jika anda menghadapinya seperti bos kepada pekerja, dia akan patuh dan takut kerana kepentingan tertentu.
Jika anda menghormatinya sebagai seorang sahabat dia akan menjaga hubungan itu dengan bersikap adil, jika anda melayannya seperti hamba kepada raja, dia akan memijak maruah anda untuk egonya sendiri. Jadi begitulah adat resam setiap perhubungan. Siapa yang tidak bijak menjaga hubungannya dengan manusia dia akan dizalimi.
Bagi mendampingi suami yang lemah, isteri mesti memperbaiki diri sebelum bersedia mendidik suami. Kadang-kadang disebabkan ISTERI LALAI, suami semakin LIAR. Walaupun tidak 100% ketepatannya, boleh jadi suami BAIK di rumah ibarat PIJAK SEMUT PUN TAK MATI tetapi diluar rumah bukan main LIARNYA, tetapi ada benarnya mempercayai ini demi kebahagiaan rumah tangga......
Ramai isteri yang menangis bila mendengar suami bermasalah, kemudian cuba mengungkit satu demi satu bekas-bekas luka lama dan dibongkar kembali untuk menghukum suami sebagai penjenayah rumah tangga.
to be continue........

1 comment:

  1. huhuhu..good info. bak kata nabil lu fikirlah sendiri

    ReplyDelete