ANDA KESUNTUKAN MASA KERANA TIADA JURUGAMBAR? SILA KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK MAKLUMAT SELANJUTNYA

KLIK KLIK............kalau ada iklan, tolong klik ya.....

Wanita ISLAM wajib BACA...

http://wanitamelayuseksa.blogspot.com

Doa untuk memudahkan sebarang urusan

"Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan. Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki."

sumber: http://doaharian.blogspot.com/

Doa supaya dapat membayar hutang

"Ya Allah, cukupkanlah aku dengan segala perkara yang telah Engkau halalkan daripada segala perkara yang telah Engkau haramkan. Kayakanlah aku dengan kelebihan Engkau daripada meminta kepada orang lain."

'Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang."

sumber: http://doaharian.blogspot.com

My Followers....thank you so much

Saturday, May 15, 2010

Isteri Lalai, Suami Liar ....sambungan

Bukan hendak menyalahkan isteri atas keadaan ini tetapi bolehkah kita menggali sebab musabab suami menjadi begitu. Kalau memang isteri tidak bersalah 100% dan puncanya adalah orang lain maknanya isteri tidak mahu menganggap masalah suami sebagai masalahnya juga.

Ini merupakan satu kesalahan yang besar, di manakah peranan isteri yang ketika berkahwin dulu pernah berjanji akan menjaga suami sepenuh hatinya? Susah senang sama dirasai, tinggi rendah bukit sama didaki, lautan luas sama direnang?
Eloklah jika suami dan isteri sama-sama beringat, sama-sama sedar, berpakat untuk bertaubat. Imam Hasan Al-Basri pernah berkata:"Pimpin dan kendalikanlah jiwa kerana ia amat liar dan berilah peringatan kerana ia mudah lupa."
MENGENDALIKAN JIWA
Jiwa lelaki tidak sama dengan wanita, tetapi kerana perbezaan itu mereka boleh saling melengkapi satu sama lain. Kebahagiaan rumah tangga berkait rapat dengan kebijakan pasangan mengendalikan getaran jiwa masing-masing.
Jiwa perlukan belaian agama supaya ia dapat ditundukkan dengan sukarela. Kalaupun jiwa itu dikawal dengan kuku besi, diikat dengan rantai baja, 'dimandulkan' dengan kuasa seorang diktator, jiwa manusia tetap akan memberontak.
Suami atau isteri kedua-duanya sama-sama tidak mahu dikuasai dengan kekerasan. Kerana jiwa mereka perlukan belaian. Hanya dengan mengenal Allah dan menghayati agama kita boleh mengendalikan jiwa manusia.
Kalau suami tidak mahu solat, biarlah dia melihat anda solat. Kalau ia tidak mahu belajar Islam, ajarlah anak-anak anda dan diri anda dahulu supaya dia segan. Hidupkan suasana agama dalam rumah, walaupun suami belum berminat. Kendalikan jiwa anda dengan membri teladan yang baik dalam pergaulan kepada suami. Berikan penghargaan kepada keluarganya dan sahabat-sahabatnya supaya suami juga membalas menghargai usaha anda mengislamkan dirinya.
Sayangnya, isteri mudah hanyut dalam pelukan suami. Terikut-ikut rentak maksiat, perbuatan dosa dan akhlak buruk suaminya. Alangkah hebatnya iman Asiyah isteri Firaun, yang memilih beriman daripada terpesona kepada harta benda dunia dan cinta suaminya.
Bukan bermakna kita menyamakan kedudukan suami kita dengan Firaun, tidak sama sekali, tetapi pengajaran dari kisah Asiyah itu memberi teladan kepada kita tentang pentingnya sifat sabar dalam merubah jiwa suami supaya tunduk kepada Allah. Sampai dia sanggup menumpahkan darah disebabkan sabar mahu menundukkan jiwa suami dengan iman.
SENTIASA BERI NASIHAT
Pujuk diri sendiri dahulu sebelum memujuk orang lain, nasihat diri sendiri dahulu sebelum menasihati suami, marah diri sendiri dahulu sebelum memarahi suami, cari aib dan kesilapan diri sebelum membongkar aib suami. Mengapa kita perlukan nasihat? Ya, kerana kita mudah lupa. Alangkah pentingnya sebuah nasihat kerana boleh jadi disebabkan perkataan itu, hati kita terus mendapat hidayah Allah. Sesungguhnya penamping yang setia adalah orang yang mahu berkata benar kepada anda bukan orang yang hanya membenar-benarkan perbuatan anda.
Jika suami lalai, isterilah yang mengingatkannya, begitu juga jika isteri terseleweng, suamilah yang mesti meluruskannya. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud; "Bertolong-tolonglah kamu dalam kebaikan dan ketakwaan janganlah saling bertolong bantu dalam keburukan dan dosa. Takutlah kamu kepada Allah sesungguhnya Allah amat berat siksaanBya" (Surah Al-MAidah ayat: 2)

No comments:

Post a Comment